https://jlindberg.wordpress.com

Skivtips: Kings of Leon – Only by the night / Metallica – Death Magnetic

Posted in Film, Musik by jlindberg on 14 september, 2008

Jag måste erkänna, jag har helt missat Kings of Leon. Jag stod på Bengans för några veckor sedan och skulle köpa lite skivor. Då spelade de dem i högtalarna och jag tyckte att det halvsvängde lite. Jag kollade upp och lyssnade på förra albumet som heter Because of the times, första låten Knocked up är riktigt bra, det var den de spelade. Så jag fastnade lite för dom.

Sen gick det några dagar och jag lyssnade på skivan igen och kom fram till att det är något som tilltalar mig.

Nu släpper de iallafall en ny skiva som heter Only by the night. Vid första lyssning så tyckte jag likadant som förra skivan att den var lite tråkig, men nu efter några dagar så gillar jag den mer och mer. Skivan och framförallt gruppen växer för varje gång man inte lyssnar på dom.. Så jag ville tipsa om denna skiva, och förra. De andra har jag inte lyssnat på än, men antagligen kommer jag inte tycka de är så bra förrens några dagar efter jag lyssnat på dom, precis som nu.. Lyssna själva, hör om ni gillar det, gör ni det, grattis!

I fredags släpptes den äntligen. Jag kan erkänna att jag kunde inte hålla mig så jag hade lyssnat på den innan. Väldigt lite visserligen, men tillräckligt för att känna att den kunde bli något riktigt bra. Hur som helst, i fredags åkte jag till Bengans och köpte limited edition digipack utgåvan, jag köper alltid digipack om det finns, det påminner lite om vinyl.. Hur som helst, in med den i stereon och lyssna, efter en genomlyssning kan jag säga att Metallica är tillbaka där de skulle vara efter Black album.

Denna skiva vore det bästa valet att släppa efter Black album, efter det albumet gick det ju bara utför. Det är ju därför man hade höga förväntningar på denna skiva, som enligt Metallica själva, ”på nya skivan går vi tillbaka till tidiga Metallica”. Sagt och gjort, de har lyckats, skivan är en blandning mellan …And justice for all, Black album och kanske lite Kill em all och Master of puppets. Nästan ALL skit från Reload och de andra skivorna är borta. Tillbaka är 9 minuters låtar, sköna riff, tungt mangel och sköna melodier.

Tyvärr finns det 2 saker att klaga på, ljudkvaliten är kass, det distar… Tråkigt, nästa sak är egentligen inget att gnälla över, men jag hade viljat ha lite sing-along texter som i Master of puppets. Men vem vet, det kanske kommer på nästa skiva? Hoppas det. 4/5 i betyg… Tack Metallica.

Just det, jag skulle ju återkomma angående filmen The fall som jag skrev om här nedanför. Det var en bra film, väldigt annorlunda, mysig, otroliga miljöer. Jag måste nog tyvärr ändå ge den 3/5, men den förtjänar nog en 4a… Se den!

Kommentera

