https://jlindberg.wordpress.com

Dagens recept

Posted in Allmänt by jlindberg on 20 februari, 2011

Jag blir lika sur varje gång jag ska handla bröd. Det finns inga roliga sorter, alla luktar någon skum kemisk doft när man öppnar dom och de känns väldigt skumma. Jag läste boken om tillsatser i mat, där fanns ett långt kapitel just om bröd och deras kemiska process. Detta vill jag undvika både för mig men för framförallt för mina barn.

Så idag har jag och Juni åkt till Ica, köpt lite riktiga ingredienser  från Saltå Kvarn (som för övrigt gör icke kemiskt framställda produkter).

Här kommer en liten bildserie på vår bakning, i slutet kommer även receptet:

Det går åt mycket ingredienser men det blir otroligt gott!

Mycket härliga saker som rör om det i magen

Det är tråkigt att vänta på något som tar tid

Full action några minuter till allt är blandat

När det händer grejer så blir det lite roligare att vara med

Ca 1 timma i ugnen på 200 grader

Här är receptet:

2 Stycken

  • 1 lit filmjölk
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 1 1/2 del mörk sirap
  • 1 tsk salt
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 2 dl rågmjöl
  • 1 1/2 dl solrosfrö
  • 1 dl linfrö
  • 1 dl russin
  • 1 dl hasselnötter
  • 1/2 del pumpakärnor
  • 7 dl vetemjöl
  • Torkade aprikoser, ca 7 st

Blanda alla ingredienserna

Fördela väl i två väl smorda formar som rymmer 11/2 liter

Grädda i 200 grader ca 60 minuter

Låt bröden svalna av

Stjälp upp och låt kallna på galler


4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 20 februari, 2011 at 10:41

    Mums! Nybakat bröd slår det mesta!
    Får nog ta och inskaffa en bakmaskin så vi också kan börja baka bröd här hemma.
    Gärna i ett nytt kök…haha!

  2. Josefin said, on 21 februari, 2011 at 07:40

    Bästa brödet! Det gör jag också, så ofta jag kan 🙂

  3. christina said, on 23 februari, 2011 at 11:41

    jag tror att jag vore lycklig om jag bara hade en kitchen aid, men kanske blir jag lika glad av brödet istället. ser minsann gott ut! 🙂

    • Joakim said, on 23 februari, 2011 at 01:01

      Det blir dubbel lycka när brödet blir gott som är gjort av Kitchen aiden 🙂


Kommentera

