https://jlindberg.wordpress.com

En dag i foton…

Posted in Allmänt, Barn by jlindberg on 27 februari, 2011

Som jag skrev om tidigare så har jag varit sugen på ett nytt ljusstarkt vidvinkel objektiv till min systemkamera. Fördelen med att bo i Stockholm är att man kan få tag i det mesta när man väl blir sugen på något. Så idag gjorde jag och Juni en utflykt. Vi åkte och köpte ett nytt Canon EF 28mm f1,8. Det ser ut såhär för er som är intresserade:

Det har tyst och snabb autofokus, väger tyvärr ganska mycket men får fram riktigt fina bilder trots mörka objekt. Här kommer några stickprov från idag då jag testade att fota lite:

Vi träffade Liisa, Mike, Lo och Billie idag, Juni åt massa kakor, vi föräldrar hade det riktigt skönt medan barnen lekte och roade sig själva. Kul att ha hittat ett bra objektiv, jag gillar att fota men har inte haft tid, nu lär det i alla fall komma lite fler bilder än det har gjort det senaste året 🙂

Nu ska vi kolla klart filmen vi började se igår: Hereafter och sen Solsidan

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan Ahlén said, on 27 februari, 2011 at 09:39

    Härlig glugg!
    Jag är själv sugen på något liknande. Eftersom jag inte kör fullformat så vore en 28mm eller liknande rätt vettigt… Min 50mm blir ju snarare en 80mm…

    BTW, köpte du någon Leica? Är sugen på X1:an, har du erfarenheter utav den?

    • jlindberg said, on 27 februari, 2011 at 10:53

      Jag kör fullformat och hade bara 50mm, den räcker inte riktigt till så därför kände jag att det behövdes lite vidvinkel. Tycker denna har potential, den har fått rätt blandade omdömen pga att den är lite dyr jämfört med tex 50mm 1,8..

      Jag köpte en Leica D-lux, den dyra, minns inte vad den heter. Det är inte X1an, den har rätt bra potential men objektiven är ju sjukt dyra. Du får ett bra paket beggat för ca 11k på fotosidan nu.. Ta dig en titt där, det är en kille från Sthlm som säljer…

      • Johan Ahlén said, on 28 februari, 2011 at 08:28

        Troligtvis blir det en ny Leica (om det blir någon) eftersom företaget ska betala. Ja, objektiven är obehagligt dyra men kommer inte att behöva så många olika till en början. kameran kommer att bli ett komplement (så som din) till den större.

        Ja, fullformat eller inte.. Det positiva är ju att när man har köpt allt nödvändigt till den croppade så är det bara att börja på nytt om man vill ha en fullformat. Mer köptillfällen med andra ord… 😉


Kommentera

